Mobilní aplikace

04. května 2016

Svět IT prochází další revolucí.

Postupně jsme přešli ze stolních PC na notebooky, vedle tučných klientů se objevily tencí, aplikace se zpřístupnily přes internet, intranet a extranet. Další vlnou, kterou v současné době zažíváme, je přechod na platformy mobilních klientů – chytrých telefonů a tabletů.
Vezměte si fenomén iPhone a iPad, případně chytré telefony s operačním systémem Android. K tomu přidejte levný mobilní internet, případně Wifi spot, který dnes najdete prakticky na celém světě.
Vidíte před sebou svého klienta nebo obchodního partnera?
Svět aplikaci pro chytré mobilní zařízení pomalu opouští sféru her a drobných ulit a míří dál, směrem ke složitějším aplikacím, které pro Vás mohou znamenat konkurenční výhodu, nebo kvalitnější službu klientům. Mobilní internet už není jen hračkou pro pár nadšenců, ale významnou oblastí komunikace, kterou čeká bouřlivý rozvoj. Inteligentní mobilní zařízení umožňuje zapojit tolik funkcí, že stojí za to udělat další krok směrem do budoucna.

Několik faktických údajů:

  • počet aktivních SIM karet v ČR významně převyšuje počet obyvatel
  • počet SIM karet s mobilním internetem se v ČR pohybuje v řadách milionů, jen menšina používá pro připojení PC nebo notebook
  • počet uživatelů smarphonů je v řadách milionů, většina z nich aktivně používá mobilní internet
  • operátoři intenzivně investují do infrastruktury datových přenosů.

Vše, co lidé dělají na internetu, začínají dělat i s mobilním zařízením – telefonem, smartphonem nebo tabletem. Na internet nechodí jen v práci a případně večer doma, ale jsou on-line permanentně.

Co je kouzlem aplikací instalovaných na iPhone, iPad nebo Androidu? 
Snadnost instalace a použití. Uložení údajů uživatele přímo v aplikaci. Synchronizace dat s daty na serverové straně. Samozřejmě za předpokladu zabezpečení. Možnost propojení s dalšími databázemi. Klient přitom není nutný scanovat web a hledat nové možnosti. Aplikace mu vše nabídne na jedné obrazovce. Přemýšlejte o integrovaných funkcích, které tato zařízení mají – mikrofon, fotoaparát, lokalizace místa, kde se zařízení nachází, podpora multimédií a různorodá konektivita, včetně budoucího možného hitu NFC (Near Field Communication, bezdrátová komunikace na krátkou vzdálenost s očekávanými aplikacemi typu čtení čipů, bezkontaktního placení, identifikace apod.)
S trochou představivosti se před námi otevírá doslova oceán možností. Jak být tedy vstřícný k zákazníkům přes mobilní internet?

Optimalizace webové prezentace pro mobilní prohlížeče
Prvním krokem, který byste ve své snaze o nalákání mobilních uživatelů neměli zanedbat, je vzhled vašich web stránek a jejich úprava pro mobilní klienty. Svět mobilních platforem je velmi různorodý a diametrálně se liší i schopnosti jednotlivých zařízení zobrazovat stránky, ale dá se vyjmenovat několik obecných zásad, které je třeba mít na paměti při tvorbě „mobile-friendly“ internetové prezentace:

  • Hlavním limitem je velikost a rozlišení obrazovky. Doporučuje se přímočará logická struktura dokumentu, jednoduchá navigace, „tah na branku“ na úkor grafické vyšperkovanosti.
  • Je třeba přizpůsobit zadávací prvky ve formulářích. Zatím stále platí, že zadávání textu je handicapem mobilních zařízení.
  • Je třeba se snažit minimalizovat datové přenosy – posílat jen to, co uživatel opravdu potřebuje, snížit rozlišení obrázků a podobně
  • Je vhodné, pokud web sám identifikuje typ zařízení a automaticky zobrazí mobilní variantu prezentace. Doporučuje se ale dát uživateli možnost volby mezi mobilním a desktopovým zobrazením.
  • A nakonec možná nejdůležitější bod: přístup z mobilního zařízení většinou znamená odlišný business kontext – uživatel je většinou orientován na konkrétní cíl – nalezení přesné informace nebo splnění specifické úlohy.

Doporučujeme nepodceňovat zkušenost zákazníka a neignorovat možnost mobilních přístupů. Na začátku mobilizace vašeho webu ale není třeba mít ambici převést kompletní obsah, přizpůsobený na míru všem platformám a prohlížečům. Zamyslete se nad tím, které části webu zůstanou vždy spíše doménou desktopového přístupu (například rozsáhlé formuláře s množstvím textových vstupů), a které naopak k mobilní optimalizaci přímo vybízejí – což může váš zákazník hledat a ocenit na ulici, při čekání, na cestách?

Vývoj „nativních“ aplikací pro mobilní platformy
Ať už cílíte na koncové zákazníky nebo na podporu vlastních procesů, aplikace vyvinutá na míru konkrétního zařízení může poskytnout unikátní a silnou sadu nástrojů a služeb koncentrovaných na jednom místě – v dlani:

  • Optimalizovaná konektivita – non stop on-line nebo off-line s příležitostnou synchronizací, peer-to-peer komunikace s partnerem nebo zákazníkem či zařízením – výměna osobních, firemních, platebních, obchodních informací, načítání dat a logů při údržbě.
  • Lokalizace v terénu doplněná škálou souvisejících údajů z veřejných nebo soukromých zdrojů (jako souřadnice, poštovní adresa, prvky v infrastrukturní síti – pozemní komunikace, stavba, kabel, spádová oblast), sledování pohybu.
  • Sběr dat včetně záznamu a analýzy obrazu (rozeznání písma, kódu, vizitky, objektů apod.) Nebo zvuku.
  • Konfigurovatelnost a personalizace s potenciálem ulehčit uživateli od opakovaného zadávání údajů o sobě (osobní / firemní údaje, číslo smlouvy, bankovní spojení a jiné).

To vše už opravdu není žádné sci-fi, jednotlivé kamínky technologické mozaiky existují a fungují. Než se rozhodnete zahájit vývoj mobilní aplikace, je třeba se rozhodnout, které platformy (výrobce, operační systémy, verze) budete podporovat. Doporučujeme začít studií, která může ušetřit nepříjemné překvapení v pozdějších fázích projektu. Nezbytné je brát v úvahu bezpečnost, soukromí, způsob distribuce a podpory aplikace a také další aspekty.

Příklad

Zmocňuje se vás vzrušení a nadšení z mobilních možností? Ještě ne? Dovolte nám tedy trochu popustit uzdu fantazii a uvést pár příkladů použití podobných aplikací.

Pojišťovny:

  • Hlášení škod a nehod – rychlé a jednoduché zaregistrování škody přímo z aplikace v mobilním telefonu
  • Klientská zóna – klient má na svém mobilním telefonu uloženou aplikaci s detaily svých pojistných smluv. Data jsou synchronizované s pojišťovnou, klient vidí své platby a detaily smluv.
  • Aplikace pro prodejce a spolupracovníky

Banky:

  • Internet Banking – klienti jsou zvyklí obsluhovat účet přes internet. Usnadněte jim cestu a poskytněte jim aplikaci pro chytré mobilní zařízení.
  • Lokalizace nejbližších bankomatů a poboček.

Utility a průmysl:

  • Kontrola a prohlídky infrastruktury, kabelů, potrubí apod.
  • Rychlý přístup k CRM a ERP údajům v terénu

Jeden fiktivní případ ze života

Skřípání plechu a rozbití skla. Lidé jsou naštěstí v pořádku a odnesli to jen auta. Mobil zaměří přesné místo a adresu nehody, dohledá kontakt na místní policejní stanici a naváže spojení. Po telefonátu je již čas na hlášení nehody v pojišťovně. Řidič otevírá aplikaci asistenční služby na svém telefonu, odesílá lokalizaci, doplní několik faktů. Aplikace provede zaevidování nehody v pojišťovně – číslo smlouvy a ostatní údaje jsou samozřejmě připravené v aplikaci a klient nemusí nic dlouho hledat. Server vrací číslo škodné události. Šofér nahrává fotografie, které mezitím na místě nehody udělal. Přichází policie a obhlíží si situaci. Vyžádá si od účastníků doklady a vytahuje vlastní „mašinku“. Naskenuje doklady, nafotí registrační značky a identifikátory karoserie a motoru. Zatímco dělá fotodokumentaci, přístroj on-line kontroluje databázi. V pořádku – nejde o hledané osoby, řidiči mají platné oprávnění a vozidla nejsou kradené. Protokol je zhruba do poloviny vyplněn – lokalizace, údaje o vozidlech, řidičích a policejní složce. Doplnit podpis a výpověď s přednastavenými formulacemi je hračka. Policista poskytuje identifikátor a pracovní verzi protokolu oběma řidičům. Řidič doplňuje do své aplikace policejní protokol a odesílá jej do pojišťovny. Aplikace poskytuje doporučení pro další postup, zobrazuje kontakty na autoservis – stačí kliknout na ikonu a hovor je spojen. Řidič přes další aplikaci hledá nejlepší možný způsob jak se dostat domů.

Jeho mobil bude v následujících dnech sledovat průběh likvidace a informovat svého majitele o vývoji. Stačí jen jedenkrát kliknout na aplikaci a má přehled o tom, jak celá záležitost probíhá. Nemusí si pamatovat ani webovou adresu, ani číslo škody, ani žádné další údaje. Vše je pohodlně skryté v jedné ikoně na displeji mobilu. Řidič spokojený s postupem vybavení škody pro jistotu přes svou aplikaci zkontroluje stav svých dalších smluv, a raději nechá rozšířit úroveň služeb na pojištění nemovitostí. Zkontroluje stav svých plateb, čeká ho velká roční platba životní pojistky – místo roční platby by se hodila měsíční. Odešle tedy žádost o změnu frekvence placení. Život jde dál a aplikací na Appstore utěšeně přibývá …

Na závěr

Všichni víme, že realita je uvedenému příkladu ještě na hony vzdálená a čeká nás hodně práce. Situace na mobilním trhu se bouřlivě vyvíjí a splnit všechny aspekty, které jsou na mobilní aplikaci i zajištění bezpečnosti dat kladené, je náročné. V Softec se problematice aplikací pro mobilní klienty věnuje tým, který se zaměřuje na mobilní aplikace, ověřuje možnost jejich zabezpečení a možnost jejich integrace s back-endovými aplikacemi tak, aby výsledné řešení nebylo už jen hračkou pro pár technologických nadšenců, ale aby se mohlo stát plnohodnotnou aplikací, kterou nabídnete svým klientům, použijete pro své procesy atd.